• 11 lipca 2020

Jeżeli sądzisz, że posiadasz predyspozycje do pracy w sprzedaży, to dobrze ponieważ ten zawód w dalszym ciągu jest wysoko ceniony na rynku pracy. Co zrobić, żeby w pełni wykorzystać swój potencjał? 

Poszukiwania pracy powinny rozpocząć się od określenia rodzaju pracy handlowca do jakiej mamy predyspozycje. Inne kompetencje wymagane są w sprzedaży aktywnej (outbound sales) a inne w sprzedaży pasywnej (inbound sales). Pierwsza z nich wymaga konsekwencji w pozyskiwaniu kontaktów i nawiązywaniu relacji, doprowadzania procesu sprzedaży do końca czy nie poddawaniu się mimo porażek. W drugiej  kluczowe będzie doradztwo w oparciu o dokładne rozpoznanie potrzeb potencjalnego lub aktualnego klienta.  

Dla obydwu charakterystyk kluczowe są umiejętności komunikacji, perswazji osobistej, prezentacji czy  negocjacji. 

Kolejny krok to odpowiednie przygotowanie CV lub profilu na portalach społecznościowych; kluczowym będzie przedstawienie swoich doświadczeń w oparciu o sposoby pracy, osiągane efekty i sukcesy. Istnieją znaczące różnice w zakresie strategii sprzedażowych pomiędzy różnymi firmami. W jednych kładziony jest nacisk na zarządzanie systemami CRM czy raportowania, w innych w większym stopniu zwraca się uwagę na samodzielność zarówno w pozyskiwaniu kontaktów handlowych jak i w doprowadzaniu procesów sprzedażowych do końca. Znaczące różnice dotyczą typu klientów. Inne kompetencje będą oczekiwane od specjalistów obsługujących korporacje, inne od osób odpowiedzialnych za małe i średnie przedsiębiorstwa. Wiele branż wymaga adekwatnej wiedzy specjalistycznej lub mobilności. Przygotowując profil dobrze będzie uwzględnić oczekiwania stanowiska pracy. Jeżeli powyższe czynniki wzięliśmy pod uwagę, możemy rozpocząć poszukiwania, wykorzystując:

  • Portale społecznościowe: wiele firm korzysta z tej formy i ocenia ją jako wysoce skuteczną. 
  • Rekomendacje: często osoby z Twojego bliższego lub dalszego środowiska mają informacje o prowadzonych rekrutacjach. Ta forma jest szczególnie skuteczna, jeżeli utrzymujesz kontakty ze współpracownikami z Twojej branży. Z wiarygodnego źródła dowiesz się więcej zarówno o kulturze firmy jak i o charakterystyce pracy.  
  • Rekruterzy: nawiązując kontakty z rekruterami lub headhunterami możesz być na bieżąco w pozyskiwaniu ciekawych ofert. Im więcej tego typu relacji, tym większe prawdopodobieństwo dotarcia do interesującej oferty, dopasowanej do Twoich preferencji. 
  • Bazy danych firm rekrutacyjnych: ze względu na rozwój narzędzi IT, firmy tego typu coraz sprawniej są w stanie dopasować kandydatów do posiadanych ofert pracy. 
  • Ogłoszenia: coraz więcej pojawia się portali specjalistycznych, posiadających w swoich ofertach głównie stanowiska o jakie Ci chodzi.

Zawsze jednak będzie kluczowe dla Twojego rozwoju i satysfakcji zawodowej dopasowanie zarówno Twoich kompetencji i oczekiwań do oferty jaką wybierzesz. Jeżeli to dopasowanie będzie odpowiednie, firma z pewnością będzie zadowolona z Twojej pracy a Ty będziesz mógł realizować swoje ambicje zawodowe.

Top